Egy forgalmi vizsgán nagyon sok mindre nincsen hatásunk, amit a sorsra vagy véletlenre – ki miben hisz – kell bíznunk. Ilyen lehet a váratlan forgalmi helyzet, amelyet rutin híján még nem biztos, hogy megfelelően kezelünk.
Itt most azokra legfontosabb, leggyakoribb hibákra hívom fel a figyelmet, amelyek valóban a vizsgázón múlnak.
Ám mindezek előtt pár fontos információ az esélyek további növelése érdekében:
Mivel hatosági vizsgáról beszélünk, célszerű alkalomhoz illően öltözködni. Mackónadrág, rövidnadrág vagy miniszoknya viselete lehetséges, hogy befolyásolja a vizsga légkörét.
Azt is jó tudni, hogy a „rettegett” vizsgabiztos nem szól bele a vizsga menetébe, így akárcsak a normál gyakorlati alkalmakkor, neked csak az oktatód iránymutatásaival kell foglalkoznod. A hatóság embere utólag értékeli a teljesítményt.
A sikertelen vizsgákhoz nagyban hozzájárul a túlizgulás jelensége. Hiába rendelkezik a tanuló szükséges tudással, a drukk figyelmetlenné, kapkodóvá teheti. Ezért javalom mindenkinek, aki hajlamos a lámpalázra, hogy tudatosítsa magában, hogy ez CSAK egy vizsga, és semmi nem történik, ha esetleg most nem sikerül. Ahogy az életben sem ritkák a bukkanók itt is előfordulhat. A pótvizsga anyagi többletén kívül semmi veszítenivaló nincsen.
Most lássuk a legyakoribb hibákat, melyek többnyire azonnali bukást eredményeznek.
1. A jobbkézszabály be nem tartása igen gyakori ismétlési ok. Fontos, hogy a vizsgabiztos számára is jól láthatóan körültekintően és lassítva közelítsük meg az ilyen kereszteződést akkor is, ha onnan nem érkezik másik gépjármű.
2. A gyalogos a számukra kijelölt átkelő közelében vörös jelzés az vizsgázónak. Ha a lekisebb szándék is látszik, hogy a gyalogos leléphet az úttestre, megállásra készen kell állni. Ilyenkor levesszük a gázpedálról a lábunkat, és amennyiben megbizonyosodik gyanúnk, megállunk még akkor is, ha mi úgy ítéljük, hogy el tudtunk volna haladni, mielőtt a gyalogos az átkelőhöz ér.
3. A vizsgán nincs olyan, hogy sárga lámpán még át lehet menni. Persze ha már túl közel vagyunk és biztonságosan nem lehet megállni, határozott gázadással igyekezzünk minél előbb elhagyni a veszélyes helyet. A vészfékezést mindig kerülni kell, mert rendkívül balesetveszélyes.
4. Az egyirányú utcában való közlekedés komoly odafigyelést igényel. Először is észre kell venni az ezt jelző táblát, majd kanyarodáskor mindig az úttest megfelelő oldalát kell elfoglalni az autóval attól függően melyik irányba haladunk tovább.
5. A nem megfelelő sávváltás sok baleset okozója, ezért erre nagy hangsúlyt fektetnek a vizsgán. Az irányjelzés és tükör használatán kívül az esetlegesen holtérben tartózkodó járműveket fej adott irányba való fordításával vehetjük észre.
6. Végezetül minden forgalmi vizsga azonnal véget ér, ha az oktatónak közbe kell avatkozni egy baleset elkerülése okán. Amennyiben ezt nem teszi, vagy túlságosan kiélezett szituációt enged el, az oktató komoly büntetésre számíthat. Bízni kell az oktatóban, hogy pontosan tudja, hol vannak a veszélyeztetés határai.
Zárásul azt a tévhitet is el kell oszlatnom, amitől sokan félnek, miszerint az autó nem megfelelő kezelése (lefulladás), vagy hibás parkolás miatt zárul eredménytelenül a vizsgája. Az előbbi olyan, amint a fehér holló, a parkolás pedig a legritkább esetben okoz sikertelenséget. Természetesen jól felkészített tanulókról van szó valamennyi esetben, akik csak a gyakorlatlanságuk híján hajlamosak figyelmetlenségre.
Egy magabiztos vizsgázó, ha nem követi el az előbbi tévedéseket, nagyon nagy eséllyel sikerrel veszi az akadályt. A közlekedés egy társasjáték, ahol mindenki szeretne épségben hazaérni vagy célba jutni. Az idő bár látszólag szorít, a gyakorlatban kiderül, hogy pár perccel vagy másodperccel, semmit nem nyertünk, ellenben a kapkodás és ingerlékenységhez vezet, mely a közlekedési konfliktusok melegágya. Az udvarias, előzékeny hozzáállás jó érzéssel tölt el minket és embertársainkat is.
Legutóbbi hozzászólások